fredag 6. april 2007

Påsken er her

En stund siden forrige skriveri, men jeg er hjemme i Østfold, og har vel egentlig ikke sett så mye nyheter i det siste. I tillegg har det vært så deilig å slappe av at jeg ikke har brukt så mye tid på å tenke ut nye innlegg til bloggen heller.

I stedet vil jeg bare benytte anledningen til å ønske alle en god påske. Jeg har aldri vært noen særlig fjellgeit i påsken opp gjennom oppveksten, og vår familie har vel i grunnen alltid holdt oss i lavlandet denne høytiden. Også i år er det deilig å være hjemme og bare slappe av. Men påsken er jo i bunn og grunn en religiøs høytid. Presten Knut Sand Bakken er referert i Vårt Land på følgende utsagn til avisen Nordlys: ”Det virker som om mange tror at påsken er en vårferie innført av LO.” Men det er det jo ikke…

Påsken føler jeg at blir mer og mer viktig for meg jo eldre jeg blir. Julen er flott, og en helt sentral del av det kristne evangelium. Likevel er det i påsken at det hele fullendes. Og når julen blir mer og mer mas og stress og marsipan og juledill fra oktober av (jeg stritter riktignok imot så godt jeg kan, men…), er påsken fortsatt relativt fri for slikt (selv om jeg har observert både påskemarsipan og påskebrus og sikkert mer til). Jaja, uansett. I dag er det langfredag, dagen da Jesus tok på seg alt det gale alle mennesker til enhver tid har gjort, gjør og kommer til å gjøre, og åpnet veien tilbake til Gud. På søndag feirer vi at han stod opp igjen og sikret at døden ikke lenger skulle være slutten for menneskene. Om jeg skjønner det helt selv? Nei, det tror jeg kanskje ikke. Rekkevidden av påskens budskap er så stor at den tror jeg de færreste av oss har evnen til å forstå. Jeg får sitere den utmerkede presten Per Arne Dahl som har en spalte i Aftenposten der han skrev på søndag: ”I påsken inviterer vi ikke til teologisk matematikk, men til korsets mysterium som muliggjør invitasjonen til gjestebud i alle landets kirker.”

En riktig god påske til dere alle, folkens..! :-)

Ingen kommentarer: