torsdag 26. april 2007

Dette var både skuffende og skremmende...

Amnesty har foretatt en undersøkelse med skremmende resultater. Nesten halvparten av de spurte (48%) mener at kvinner som blir utsatt for seksuelle overgrep er helt eller delvis ansvarlig dersom hun har flørtet åpenlyst i forkant..!

For en gangs skyld har jeg nesten ikke ord.. På vegne av oss menn må jeg bare beklage overfor dere kvinner der ute at det fortsatt finnes slike stusselige og forkastelige holdninger ute i samfunnet vårt. Jeg hadde faktisk virkelig trodd vi var kommet lengre. (Men hvor er disse mennene hen..? Jeg innbiller meg jo liksom at de aller færreste i min omgangskrets kunne finne på å mene noe sånt..? Hmm...) Da det er liten vits i å finne opp kruttet to ganger, henviser jeg til Kandidat Weinbergs utmerkede innlegg om saken. Han oppsummerer i grunnen på en god måte det jeg måtte ha å si også.

Dette viser viktigheten av å formidle gode holdninger og verdier til den oppvoksende generasjon, f.eks. i skolen. Hvis vi ikke klarer å få bukt med dette kvinnesynet i løpet av en gitt tidsperiode, har vi feilet så ettertrykkelig..! Vi vil ha et samfunn som er bygget på gode verdier. Det er det vår egen oppgave å skape.

1 kommentar:

Dure Kmick sa...

Det kommer an på hvordan man tolker disse svarene. Se kommentar hos Kandidaten.