lørdag 7. april 2007

Noen minutters snookermagi

Ingrid spurte meg helt berettiget om hva det vil si at jeg har et personlig rekordbreak i snooker på 17.. :-)

Det er sikkert ikke alle som er like betatt av denne sporten (ennå) som meg og f.eks. Kandidat Weinberg. VM i snooker fra The Crucible i Sheffield begynner den 21. april, så da er det bare å slå på Eurosport for de som har det og la seg fascinere av dette spennende og uhyre krevende spillet. (Regnes som den nest vanskeligste tekniske sporten i verden, etter golf.) Legg merke til hvordan spillerne plasserer den hvite ballen akkurat der de vil ha den slik at de er klar for neste støt.

Reglene i snooker er kort skissert i kommentar nr 16 på den forrige posten. Mitt break på 17 er ikke spesielt imponerende, egentlig. Jeg er likevel veldig stolt, og jeg var faktisk på vei mot et perfekt maksimum en stund (kanskje, husker ikke om vi hadde senket noen baller først), da jeg gjorde rød-sort-rød-sort-rød, og hadde posisjon på sort, men bommet... Ach... Jaja. Neste mål er å slå 20-grensen.. :-D

For å se hvordan det virkelig skal gjøres, legger jeg ved Ronnie O'Sullivans 147-break fra VM i 1997. Dette er tidenes raskeste 147, på 5 minutter og 20 sekunder. Som Eurosports kommentator Torstein "Trick"-Wiik sier det: Hundredandfourtyseven is the snooker heaven.. :-D Dette er helt fantastisk. Se og nyt..!

5 kommentarer:

Weinberg sa...

Det forekommer meg at klisjeen "det beste du kan gjøre med klærne på" nærmer seg statusen utbrukt, så det er kanskje på tide å finne på noe bedre?

Å sette en lang svart og med den vinne partiet med ett poeng er uansett farlig nær en slik status. Trolig er en 147 det også, men en slik har jeg ikke opplevd hittil.

Erlend K sa...

Dette med klisjeer og sånt kan du forsåvidt ha et poeng i, men det er jo vanskelig å finne den eksakte grensen, selvfølgelig... Et spørsmål for kommende tirsdags Herreavdelingen..?

Hehe.. Jeg husker det der ja.. Skal nok gruse deg når vi kommer tilbake til Bergen.. ;-) (Eller dvs det klarer jeg vel ikke, men jeg skal ihvertfall forsøke. Regner med at du tar utfordringen..)

Ella sa...

sykt

Anne Line sa...

Det er helt vilt hvor gode de må være. Særtilfelle her, ganialt! Personli rekord på 17 er ikke dårlig. :-)

Liker ikke å innrømme det, men jeg får ikke sett på Eurosport 21. april og utover. Da er jeg nok på Borgen, noe som er greit i seg selv, men for en liten stund siden (august,september) fant jeg ut at Snooker er en go'sport på tv. Jaja.. Får se det lille "uproffe" som går nå om dagen.

Lykke til videre med utfordringen ;) Aldri si aldri...

Dure Kmick sa...

Ja, det er bra, men jeg blir ikke så fasinert av denne sporten. Det er jo sjeldent det skjer noe særlig. Akkurat som tennis. Det går for lang tid mellom de gode ballvekslingene/støtene.