fredag 26. januar 2007

Frp og klimatiltakene deres

Forresten var Siv Jensen og Kristin Halvorsen på RedaksjonEN i går. (Hvis dere nå får inntrykk av at jeg er litt sånn nerd som sitter og zapper mellom debattprogrammene, så er det ikke alltid sånn – men innimellom kanskje…) Siv Jensen uttrykte først sin tvil til hvorvidt klimaendringene er menneskeskapte, og viste til at CO2-utslippene vi står for bare utgjør en tre-fire prosent av all CO2-en som finnes i atmosfæren eller noe i den dur. Det er helt sant at klimaet er i en naturlig endringsprosess, men så å si alle studier tyder på at vi er i ferd med å akselerere utviklingen kraftig. Dette dreier seg om en balanse. Naturen har et velfungerende kretsløp for karbon, og det er dette systemet som det er farlig å tukle med. Hvis en bedrift har 100 millioner i inntekter og det samme i utgifter, går virksomheten i null (kanskje ikke noe spesielt ettertraktet investering med lite utbytte, men likevel…). Hvis utgiftene stiger til 104 millioner og inntektene forblir 100 millioner, skapes det et underskudd. Jaja, pytt sann, det er jo bare på fire prosent av omsetningen..? Skjer dette 25 år på rad, så har vi plutselig et akkumulert underskudd på 100 millioner..! (Målt i faste kroner…) Det må vel til og med Fremskrittspartiet forstå at ikke er videre gunstig?? Bedriften havner før eller siden hos skifteretten hvis den ikke er i stand til å kutte kostnadene eller øke inntektene. I tilfellet med CO2 er det nok vanskelig å plante så mange trær at alle våre ekstra klimagasser kan tas opp i kretsløpet, og da må vi kutte utslippene våre… Snarest, takk..!

Nok om det – etter at Jensen hadde uttrykt sin skepsis, så mente hun at det var jo best å være føre var, og hevdet innstendig at Frp hadde foreslått massevis med miljøvennlige tiltak, for eksempel å lette avgiftene på nye biler som slipper ut mindre klimagasser. Det skal jeg ikke harselere så mye med, for det er jo helt riktig at nye biler (har jo litt å si hva slags type biler, da..) i stor grad er mindre klimaødeleggende. Det ensidige fokuset på biler er likevel en smule spesielt: Siv Jensen mente tydeligvis at Frp hadde foreslått en hel skokk med gode miljøtiltak. Det som var litt rart, var at elleve minutter tidligere (eller noe sånt) hadde hun stått oppreist og vært stolt av at Frp kuttet 2 milliarder til jernbanen (da de to diskuterte den økonomiske politikken til Frp). Heller ikke høyhastighetstog vil de ha, bilen skal være det eneste fremkomstmiddelet som virkelig teller (sammen med fly hvis en skal lengre distanser antagelig..). Hvordan en slik holdning skal bidra til etter hvert å halvere klimautslippene, klarer jeg ganske enkelt ikke å forstå. Hvis det er en skjult sammenheng her som jeg ikke har fått med meg, ber jeg om at noen Frp-ere er snille og hjelper meg til å se denne...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vet du, Erlend, dette har jeg også lurt på. Gleder meg til å følge dette innlegget videre. Kanskje vi får svar?

men, vi må nok se det i øynene, FrP har nok ikke et særlig givende svar på dette. Et hvert fremstøt når det hjelder pro-miljøtanken fra FrP tar jeg med en klype salt.

Erlend K sa...

Hehe.. Jeg vil ikke vedde så mye på det, men vi kan jo alltids håpe... :-)

Senest på fredag var "miljøpolitisk" talsmann for Frp ute og tvilte. Les hans reaksjon her. Nederst høres det nærmest ut som om rapporten fra FN ikke spiller noen rolle, men at Frp skal være med å diskutere tiltak kun fordi det er politisk flertall for det. Betyr det at "Fordi at folk er opptatt av det, skal vi være med og diskutere, selv om vi ikke egentlig tror noe på det..?" Var det noen som hvisket ordet "populisme"..?