mandag 15. januar 2007

Oljevernberedskap - for både fugl og næringsliv

Det å bli politisk aktiv fører til at en tenker over en del ting nøyere enn tidligere. Før kunne jeg nok tenkt at oljevernberedskap og sånn nok var noe som ”alltids er kjekt å ha”. Nå følger jeg kanskje litt bedre med og tenker mer igjennom en del av det en leser og hører om. I tillegg har jeg jo flyttet fra Østfold – der Bastø-ferga mellom Moss og Horten har vært min viktigste samferdselserfaring på havet – til Bergen og Vestlandet der skipsfarten er atskillig mye større og været en smule mer regn- og vindfullt til tider…

Vi ser det oljesølet som har oppstått og ser fuglene som må bøte med livet. Det er virkelig ille det som har skjedd, samtidig som det kunne vært så mye verre. Hva hvis en skikkelig supertanker på et par-tre hundre tusen tonn hadde gått på grunn..? Nå sies det at innseilingsprosedyrer og slikt er annerledes for supertankere for at dette ikke skal kunne hende på samme måte. Likevel kan vel ikke scenariet fullstendig utelukkes, og da har vi virkelig en katastrofe foran øynene våre..! Ikke bare ville det være forferdelig for sjøfugl og andre dyr som lever i havet på hele vestlandskysten, det ville også skade stort mye av næringslivet, for eksempel oppdrett og reiseliv. Fortsatt sliter man med utslippene fra Exxon Valdez i 1989, etter sigende ligger det fortsatt olje i strandsonen og avgir giftstoffer til naturen omkring.

For meg er det vanskelig å si hvor oljevernberedskapen bør innrettes, hvor den bør lokaliseres osv. Enn så lenge håper jeg at det finnes fagfolk som er i stand til å vurdere situasjonen bedre enn meg. Det som i alle fall er blitt klart for meg etter fredagens Server-forlis, er at oljevern er et område som virkelig trenger politisk oppmerksomhet, ikke bare i dagene nå etterpå, men også når bevilgningene i budsjettene skal vedtas..!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hvis en supertanker går på grunn i skjærgården har vi en case, men man kan jo selvsagt spørre seg hva supertankeren gjør i det aktuelle området!

Samtidig går det millioner av tonn olje og gass gjennom rørledninger på bunnen av Nordsjøen og Norskehavet (?). Hva om det er noe som går lekk der?

Natur, liv og bærekraft har høy verdi, men som vi ser, ikke uendelig høy verdi!

Man foretar risikovurderinger i forhold til de eventuelle skadene og konkluderer slik av man kan foreta seg noe!

Nulltolleranse for alt mulig ville endt med en stusselig tilværelse... "Hvert skritt begynner med ett fall" og "Man må tørre å feile" og "Det er i motbakke det går oppover" og alt det der...

Erlend K sa...

Supertankeren skal vel inn til landets største oljehavn på Mongstad, tenker jeg. I 2003 var det 50 anløp av skip på over 300 000 dødvekttonn... Nå har jeg forstått det slik at det stilles langt strengere krav til slike båter i form av tvungen slepebåt og slikt (dessuten må de sikkert gå lengre unna land for å kunne komme rundt neset). Likevel kan man aldri gardere seg hundre prosent mot en ulykke (særlig ikke med det været som kan forekomme her på Vestlandskysten). Det er helt rett. Heller ikke på havbunnen, og man må vel ha noen slags nødrutiner for det også, skulle jeg tro..!

Jeg er nok ikke i stand til å avgjøre hva slags beredskap som bør være på plass - der må jeg lytte til de som kan dette bedre enn meg. Alt jeg har forstått, er at oljevernberedskap er et område som simpelthen må prioriteres svært høyt. :-) Dette dreier seg ikke bare om natur og dyreliv (som er viktig nok), men også om solide deler av næringsgrunnlaget for alle de som bor langs kysten..