tirsdag 16. januar 2007

Mongstad og gasskraft og rensing og sånn

I dag var jeg på min første skikkelige demonstrasjon gjennom tidene (så vidt jeg kommer på i farten). Jeg har sjelden sett på meg selv som noe særlig til aktivist med plakater og slagord mot et eller annet. Det måtte et gasskraftvarmeverk til for å få til det, for i dag tok Statoil det første spadestikket for anlegget som skal stå klar i 2010. Da Filip sendte meg en melding og lurte på om jeg kunne bli med, så tenkte jeg ”Ja, hvorfor ikke..?” Hadde uansett ingen forelesninger før BED030 – Investering og finans kl 14.15. Slike aksjoner er nok ikke det forumet som faller mest naturlig for meg, men det var på en måte litt gøy å være med, og… :-)

Senere i kveld var det Tabloid, og der forsøkte Rolf Terje Klungland (Ap) og Ola Borten Moe (Sp) iherdig å formidle dette gasskraftverkets fortreffelighet. Dette er nemlig et av verdens viktigste miljøprosjekter, må vite. Vi må kunne akseptere 950 000 tonn ekstra CO2 i året hvis dette i 2014 kan føre til at vi har utviklet en effektiv og meget billigere renseteknologi. Høyre og Frp vil aldri kunne finne på å trekke seg fra avtalen når den endelige investeringsbeslutningen skal tas i 2012. Gasskraftverket er en nødvendighet, for ellers får vi ikke utviklet billig renseteknologi, industriarbeidsplasser flyttes utenlands og når vintrene blir lange og strømkrisen setter inn, må norske pensjonister og fattige fryse fordi de ikke har råd til å betale el-regningen. Eller..?

For det første har man jo ingen garantier for at denne renseteknologien blir så god og billig som man håper, men la nå det ligge for nå. Det er nok av andre ting å peke på i denne saken, så vi kan alltids være optimister på det… Høyre og Frp har faktisk sagt rett ut at de ikke automatisk føler seg forpliktet av denne avtalen. KrF og Venstre vil være garantister for at det blir rensing med en borgerlig regjering, men det er jo alltids faren for at de to får flertall alene…

Videre er ikke gasskraftverket en nødvendighet for å teste ut denne teknologien. Pilotprosjektet kan fint rense utslipp fra eksisterende strukturer på Mongstad-området. Man kunne – og burde – testet seg frem ved å fange og lagre CO2-en for eksempel fra crackeren (en prosess som bryter ned tunge råoljekomponenter til mer anvendelige stoffer), og så kunne man satt i drift kraftvarmeverket samtidig som fullskala renseanlegg var utbygd i 2014..!

Dersom man insisterer på å starte opp kraftverket i 2010, burde man sørge for at det ble renset fra dag én. Det fins jo teknologi tilgjengelig på markedet. Regjeringen skulle jo sørge for rensing på Kårstø fra 2009(!). (Nå ser det vel ut til at det heller ikke blir noe særlig av… *host* løftebrudd *host*) Videre burde regjeringen støtte oppunder mye mer fornybar og ren energi. Vi har all verdens muligheter

Vi trenger mer elektrisitet, sier Ap. ”Hva er alternativene?” lurte Klungland på i Tabloid i dag. Jeg har listet opp noen ovenfor: Utsette gasskraftverket til rensing er på plass, kjøpe eksisterende renseanlegg til 2010 (det blir jo ikke noe mindre elektrisitet av at utslippene renses..!) og en storstilt satsing på fornybar energi. Men CO2-en vil jo ikke slippes ut i mer enn fire år, sier du? Nei, det er helt riktig. Samtidig er dette en del av Kyoto-perioden, og jeg har mine tvil om hvorvidt vi klarer å kutte utslippene så mye som vi skal uten dette anlegget. Det kanskje viktigste er signaleffekten. Klarer ikke Norge, verdens rikeste land, å kutte klimagassutslipp som vi har lovet, hvordan kan vi da forvente at mindre velstående nasjoner får det til..?

Dette er en vanskelig sak, for det er en del tekniske spissfindigheter, der det gjelder å holde tunga rett i munn. Dette innlegget er nok en smule sarkastisk, men jeg ble litt oppgitt da jeg så dagens Tabloid og representanter for regjeringspartiene som ikke tør å innrømme at det er noen som helst svakheter ved dette opplegget overhodet. Forresten, så vil jeg si at for min del var det en liten upresishet ved de plakatene vi hadde. Jeg er ikke imot gasskraft generelt, bare den typen som ikke renses for CO2-utslipp. Men ”Nei til gasskraft uten rensing fra dag én” er nok litt for langt til å få plass på en relativt liten plakat.. :-)

NRK Hordalands dekning av saken i dag (da var Filip, Tor Øyvind og jeg allerede dratt hjem, gitt… Men, men... En kan ikke få med seg alt, heller…)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hvilke energikilder ser du på som alternativer for den norske befolkningen de neste 7 årene?

Erlend K sa...

Tja, for det første vil jeg si at det jeg tror vi trenger er en blanding av mer fornybar energi samt sparing av strøm (det er jo elektrisitet vi tenker på i forbindelse med gasskraft). F.eks. er det jo ikke nødvendig å på død og liv skulle varme opp huset med panelovner. Det er mulig å bygge slik at det kreves mindre energi til oppvarming siden, og det er mulig å utnytte elektrisiteten man bruker bedre, som til å drive en varmepumpe.

Hva angår nye energikilder, er jo vindkraft blant de mest nærliggende umiddelbare mulighetene. Organisasjonen Zero mener det er naturmessig forsvarlig å bygge ut mellom 5 og 10 TWh i Midt-Norge for å bøte på den varslede kraftkrisen. Det hjelper jo på. Vindkraft er også noe som må utvikles videre, det hender jo det blåser både intenst og lenge på havet utenfor oss her. Dessuten er solenergi veldig spennende. Til og med i Bergen er det planlagt bygg som i relativt stor grad skal klare seg på elektrisitet fra egne solfangere på tak og fasade... (paradoks...var det 85 regndager på rad..?) Kanskje er thorium-atomkraft en mulighet på lengre sikt..? Det er et spennende møte på Hotel Norge mandag den 29. januar. Dit har jeg tenkt meg... :-)

La meg også gjenta, for sikkerhets skyld, jeg har aldeles ingen betenkeligheter med gasskraft, så lenge CO2-utslippene ikke øker, og Norge klarer sine Kyoto-forpliktelser. Gasskraft med rensing er helt strålende, gasskraft uten er det ikke...