tirsdag 30. oktober 2007

Gratulerer til både SK Brann og Bergens befolkning.. :-)

Jeg tenkte jeg skulle gratulere Bergen og Brann med seriegullet. Jeg unner dere det på sett og vis, jeg gjør virkelig det. Dere hadde ventet lenge nå, så det var godt at laget endelig klarte å holde hele sesongen inn..! Dessuten setter jeg stor pris på at dere ventet med å vinne til jeg flyttet hit og fikk oppleve entusiasmen på nært hold. Gratulerer så mye..! :-D

I grunnen er det jo kanskje litt oppsiktsvekkende at det tok 44 år å vinne serien på ny. Man skulle i utgangspunktet tro at talenttilfanget var litt større i landets nest største by enn i Lillestrøm som har klart å vinne fire ganger i mellomtiden... Men, men.. Bedre sent enn aldri. :-)

For å være litt kritisk: Etter å ha sett Erik Huseklepp herje med Vikings backrekke i den forrige kampen, sitter jeg igjen med følgende tanke: Hvorfor i all verden spiller ikke denne gutten fast på laget..?? Nils Johan Semb påpekte opptil flere ganger i løpet av kampen noe i nærheten av "morsom speller å se på, Huseklepp. Litt atypisk norsk med stor fart og et godt finte-repertoar" og sånne ting.. Den sarkastiske bemerkningen som da følger i mitt hode er: "Ja, og det skulle jammen tatt seg ut om Norge skulle fått en ving som faktisk er god til å drible og slå innlegg..!"

Gutten er jo en utmerket ving. Jan Gunnar Solli har i og for seg fungert bra på høyrekanten til Brann han, altså, men når man har et slikt talent som Huseklepp utvilsomt er i stallen, så bør han nok benyttes atskillig mer enn det han har vært..! Det er nå min mening. Tenk når Huseklepp gjør sitt inntog på landslaget etterhvert..! Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sittet og sukket høylytt og irritert meg grenseløst over hvordan Solli er i stand til å miste ballen gang på gang på gang. Altså, det er kjekt med løpskapasitet, men det hadde vært praktisk at ikke 40 % av pasningene og touchene fører til at motstanderen umiddelbart får ballen tilbake... (nei, det var kanskje litt stygt mot Solli, han er jo en god spiller, men hvorfor kan han ikke vise det oftere også med landslagstrøya på..?) Mons Ivar, du har å gi Erik Huseklepp mer spilletid neste år hvis dere er så heldige å få beholde ham..!

Men altså, gratulerer så mye til Brann og hele Bergens befolkning. Bergensere er et fascinerende folkeslag. Enten er de over gjennomsnittet patriotiske hele gjengen, eller så er det bare en litt større andel engasjerte som gjør litt mer ut av seg enn i andre byer. :-) Ganske vittig er det å oppleve iallefall...

Og neste år rykker Moss opp, så i 2009 kan jeg forhåpentligvis gå på Brann stadion og se Amin Askar og John Muiruri herje med Martin Andresen og Eirik Bakke. Martin Thømt Jensen og Marius Gjestrumbakken kommer til å takle Torstein Helstad ut på sidelinja.. ;-)

PS. For de av dere som av en eller annen uforståelig grunn ikke prioriterte å se Bodø/Glimt-Moss kl 13 forrige søndag, så kan dere her se det som må være årets mål i Adeccoligaen og sannsynligvis blant topp tre i norsk toppfotball i år.. :-D John Andreas Husøy, folkens. Se og nyt..! (Legg merke til hvordan han "slår tunnel" på dommeren først... ;-) )

PPS. En ting til som jeg må klage på: Branns nye "vi har vunnet ligaen"-sang: Den eneste teksten er altså "Tjukk og feit og full og seriegull"...
Hææ..??? Hvem er dette som er det..? Hva slags tekst er dette..? Nå er vel ikke fotballsanger, verken i Norge eller utlandet, som regel noen kandidater til årlige lyrikkpriser, men denne sangen må være en ny höjdare i kategorien "Sanger som bidrar til å sikre inntrykket av fotballsupportere som en relativt enkel og definitvt mindre intellektuelt begavet gruppe mennesker"...

PPS. Tenkte også jeg skulle disse "Gullet ska hem"-sangen, men så viser det seg faktisk at de aller første til å vinne seriegull etter at seriesystemet ble lagt om til én toppdivisjon, faktisk var Brann - i 1963..! Og uansett hvor mye jeg bor andre steder, kommer Svinndal alltid til å være hjemme for meg. Så denne kan dere bergensere faktisk synge med god samvittighet. Velbekomme.. :-)

4 kommentarer:

Dure Kmick sa...

Op vegne av hele Bergens befolkning må jeg få lov til å takke for denne gratulasjonen.

Så må jeg si at Huskelepp nok er litt ustabil pr nå og ikke den beste defensive spilleren. Dessuten mangler han nok litt styrke. Når det er sagt mener også jeg at han burde fått spille mye mer. Brann har kun 3 kantspillere, så det burde ikke vørt vanskelig å la alle få forholdsvis mye spilletid.

Når det gjelder det opprykket. Det kan godt hende at Montserrat innvaderer USA. Men litt lenger frem i tid kanskje.

Tjukk og feit og full og seriegull. Nå har ikke jeg skrevet denne sangen, selv om det er en slik type tekst jeg godt kunne finne på å skrive, men det er rimelig å anta at det mangler et subjekt her, som i "Lyst på noe å drikke?". Som alle litterære verk er det også her flere tolkningsmuligheter, men jeg heller mot at Brann og Branns supportere er det manglende subjektet. Disse er nå tjukk, feit og full av seriegull. Dette vil si at de har tatt til seg/ernært seg av seriegullet og tatt det innover seg, og ikke nødvendigvis er tjukk og feit i ordenes egentlige betydning, men heller som et symbol på at man er i godt humør og føler seg svært tilfreds, som etter et svært^1000 godt måltid. Dette er noe som ordet full er med på å underbygge. Til slutt kommer også ordet seriegull, som er det som er årsaken til all gleden og de gode følelsene. Dessuten inneholder denne korte teksten både bokstavrim og enderim. Vi har feit og full og og og og, som bokstavrim og full og seriegull som enderim. Hva mer kan man be om?
Jeg har for øvrig konsultert med en ledende litteraturkritiker, og han er helt enig i at min analyse meget vel kan representere de opprinnelige tankene bak sangen.

Du har ikke gjengitt hele sangen så her kommer den:
Tjukk og feit og full
Tjukk og feit og full
Tjukk og feit og full og seriegull

Dessuten dukker visst Geir Hasunds navn opp mellom versene en gang i blant.
Vi har i alle fall en gullsang å synge, i motsetning til visse andre.

Hva synes du om O A Sappara eller Rooooooooooooooooooosenbooooooooooooooooooooorg Rooooooooooooooooooosenbooooooooooooooooooooorg

Weinberg sa...

Dristig å anta at Martin Andresen spiller i Brann neste sesong all den tid det har vært klart siden i våres at han ikke gjør det.

Bergensere er jo ikke fra Norge, de er fra Bergen. En litt egen rase, på godt og vondt. Men klart mest på godt.

Angående Huseklepp, så er han jo kronisk ustabil. Får nok sin sjanse neste sesong om han blir i Brann. Kanskje er han bare en god lønnsforhandler.

Erlend K sa...

Tar den med Andresen.. Sorry.. Feilkobling i mitt hode.. Selvfølgelig stikker han avgårde før neste sesong.

Hvordan blir spillere mer stabile..?

Sangene Dure trekker frem, er vel heller ikke høyverdig poesi, kanskje.. Geir Hasund også, gitt..?? :-D

"En ledende litteraturkritiker"..?? Det skulle vel aldri være din bror Mikaj..?

Mikaj Noduckson sa...

"Selvfølgelig stikker han av gårde"? Nå må du ta det litt med ro. Ingenting er avgjort før det er avgjort.

Gei Hasund ja, har visst blitt en kulthelt. Ikka alle som har scoret mot Liverpool i en 1-1 kamp, hvis ikke jeg husker feil. Skudd fra 16meteren. Kvartfinale i europacup er ikke vanlig kost for norske klubber, verken nå eller den gang.

Hvordan kunne du vite at det var meg? Synske evner kanskje. Isaac Mendez.