søndag 1. juli 2007

Nye momenter

Da har vi noen punkter her. Var i Stockholm fra tirsdag til fredag denne uka, og det var veldig kjekt. Mye spennende å se (Vasa-skipet, Gamla Stan, Skansen, Drottningholm slott osv), og et fantastisk flott t-banesystem..! (Er veldig glad i alle kollektivløsninger som fungerer tilfredsstillende og vel så det…) Men noe har det altså skjedd siden forrige innlegg fra min side her:

  1. Vi har hatt landsmøte i KrFU i Stavern i Vestfold, og det var – som landsmøter pleier å være (i alle fall de to jeg har vært på) – veldig gøy. Vi vedtok tre kortprogrammer på politikkområdene skole, kultur og helse og sosial. Er moro å stemme over endringsforslag og høre på (og delta i) debattene. (Litt politisk nerd..? Ja, men jeg er såpass nerdete på en del andre ting også, så det går helt fint..) Vi vedtok å sende ut fem resolusjoner, hvorav vi vel må kunne si at undertegnede hadde en finger med i spillet på utarbeidelsen av den ene. Dessuten valgte vi nytt sentralstyre og ny leder. Stor takk til det gamle sentralstyret og til Inger Lise for det hun har tilført KrFU som leder..! Og masse lykke til til Kjell Ingolf og det nye sentralstyret i året som kommer. Detta blir veldig bra, tenker jeg nok, ja.. :-) Les forresten om Jens Stoltenbergs nyvunne Oscar-statuett her. Dette er utrolig bra..! Særlig hadde jeg sansen for slagordet ”Jens du juger, klimaplanen suger”..! :-D
  2. Dag Terje Andersen m/venner har vært greie med Kjell Inge Røkke og kjøpt Aker Kværner-aksjer for 600 til 800 millioner mer enn de egentlig burde. Det mener i hvert fall NHH-professor Thore Johnsen, og selv om jeg bare har hatt én forelesning med ham, har jeg definitivt fått inntrykk, også fra andre, at han er en fyr som har god peiling på det han har peiling på. Det er jo ikke noen statshemmelighet at Røkke har hatt brukbare forbindelser med Arbeiderpartiet, uten at vi skal antyde noe som helst. Burde departementet kanskje fått inn eksterne rådgivere til å sy sammen en avtale av denne størrelsen..? Ja, de burde vel kanskje det… Kandidat Weinberg skriver for øvrig utmerket om denne saken (og flere andre også forresten…)
  3. Vi leser på e24.no at Stein Erik Hagen ønsker seg høyhastighetstog mellom de største byene i Sør-Norge (i likhet med 68 prosent av folket). Ja, for da er det kjempelurt å gi to millioner kroner i valgkampstøtte til Fremskrittspartiet..! Frp som er det partiet med mest motstand mot nevnte hurtigtog. Ja, de er for så vidt ikke imot det i seg selv, men de er skeptiske til at det offentlige skal finansiere det, da… ” ikke realistisk å tro at det offentlige skal legge på bordet 10-15 milliarder årlig over en tiårsperiode til høyhastighetstog”, sier Bård Hoksrud til e24.no. Tja, de forsøker jo ved hvert statsbudsjettet å kutte radikalt i bistanden til verdens fattigste, samtidig som de vil bruke rekordmye oljekroner, så hvis de veldig gjerne ville ha dette konseptet, hadde de nok fått det til, tenker jeg…
  4. Moss FK gikk på årets første hjemmetap i dag, 0-1 for Bodø-Glimt… :-( Utrolig surt, men sånn går det når alle spillerne virker å være kronisk vaksinert mot alt som heter avslutningsteknikk, samtidig som en del av de taktiske valgene som gjøres av spillerne er så man lurer på om de virkelig får betalt for å kunne dette spillet… Men, men.. det defensive spillet er til tider strålende, og laget skaper mange sjanser. Før eller senere må det vel også løsne i de avgjørende øyeblikkene. La oss bare håpe det blir ”før”…

Imorra begynner jeg å jobbe, som sommervikar på VingCard i Moss, der jeg skal fakturere og sørge for at varene blir sendt ut med de ulike transportselskapene ut i den store verden. Da blir det vel å stå opp i halvsju-tida igjen… Mye til ferie..? For en som liker å sove lenge om morgenene..? Vel, vel… Det blir penger på konto i alle fall… :-)

9 kommentarer:

Weinberg sa...

Besøkende nummer 1000. Gratulerer. Vi må få vite mer om resolusjonen din. Håper den er bedre enn "klimaplanen suger"-slagordet. Det aspirerer ikke akkurat til en nobelpris.

Departementet burde hyret inn rådgivere for å få balansert risikoen staten tar og få inn i hodene på statsråder og kraftsosialister at statskapitalisme ikke er det eneste saliggjørende.

Angående dette høyhastighetstoget (eller høykostnadstoget som noen ynder å kalle det) sliter jeg litt med å få det til å bli noe annet en en masse røde tall. Trolig kommer det cirka 40 utredninger før det blir snakk om bygging, så vi får plenty av tall å kose oss med innen verdens undergang. Når det gjelder hva "folket" mener om høyhastighetstog ser jeg ikke helt at du kan legge noen særlig vekt på det. For det første lyver folk så det renner av dem i slike undersøkelser (Snoen: en av tre sier de vil kjøpe klimakvoter, en av tusen gjør det) og for de andre sitter de neppe på perfekt informasjon vedrørende kostnad, alternativkostnad etc.

Moss sliter med å finne gode avsluttere. AaFKs beste avslutter står i mål.

Erlend K sa...

Kanskje ikke nobelmateriale, men synes den var morsom lell.. ;-)

Enig..

Hurtigtog er lurt. Hver dag flyr 4144 mennesker mellom Bergen og Oslo. I tillegg er det jo noen som allerede tar toget. Passasjergrunnlaget er der.. Les mer på klimafokus.no
Angående folk flest, så vurderte jeg å skrive det i hermetegn, for jeg er jo også i grunnen skeptisk til hva folk sier i sånne undersøkelser.. :-) (Er ikke alle som har like gode forutsetninger for å vurdere alt mulig en spør om i sånne ting...)

Var utrolig spenstig med hr Brown, ja. :-D
Keeperen vår, Arnold Origi fra Kenya, var også oppe på den siste corneren og fikk slått ballen inn i feltet igjen, men det førte ikke til noe...

Weinberg sa...

Konklusjonene på den siden er jo ikke helt gode. Hvor er kalkylene som tilsier at bygging av høyhastighetstog er billigere enn tilsvarende kutt på andre områder? At det er så og så mange passasjerer betyr ikke nødvendigvis noe dersom banen koster 150 mrd å bygge. Og hvor mange av disse vil faktisk ta toget? Det finnes ganske mange jenter i verden, men det betyr ikke at alle finner det interessant å gifte seg med meg.

Hvor mye strøm (som forurenser i fremstillingen) vil dette toget forresten bruke?

Visekorporal Rasch-Vikabø sa...

Det finnes jo flere alternativer da. Det er jo ikke alle som koster 150 milliarder...

Det ideelle kunne jo vært at noen fant opp klimautslippsfri jetfuel, men enn så lenge ser vi fælt lite til det, gitt. Er helt enig i at vi trenger tall på hva som lønner seg mest, og hvis noen kan komme opp med noe som fører til like store kutt (huskt at CO2 som slippes ut i atmosfæren er mye mer skadelig enn den er på bakken..), for mindre penger, så får de vise meg det, og så kanskje jeg skifter mening. Men vi må komme i gang med ting. Og inntil videre synes dette som et meget glupt prosjekt for meg..

De som insisterer på å ta fly når tog går like ofte, like raskt, er minst like billig, og ikke slipper ut CO2, de må være noen ordentlige særinger. "Nei, jeg skal pinadø ødelegge klimaet så lenge jeg kan..!"..?

Denne varianten her er jo ikke sånn som går i 350 km/t, snarere i litt over 200, mener jeg å huske.. Dermed blir ikke strømforbruket så uforholdsmessig høyt som ved f.eks. 350 km/t. (Så en artikkel om det der..) Poenget er jo uansett at strøm kan lages uten å slippe ut klimagasser..! Og det må vi begynne å gjøre..!

Dure Kmick sa...

Halv syv ja. Heldig der. Enkelte må stå opp kvart på seks.

Weinberg sa...

Kunne ikke du blogget om de ulike alternativene? Du som er oppe i det politiske systemet har vel peiling på hvor du skal finne tak i tall.

Finne opp klimautslippsfri jetfuel, ja. Du kan jo prøve.
Høyhastighetstog fra Oslo til Bergen må skytes gjennom halve den norske fjellheimen. Det lukter en diger prislapp. Var det ikke et tysk konsulentselskap som stilte spørsmål ved den samfunnsøkonomiske lønnsomheten på alt annet enn Oslo-Trondheim?

Alle sier at "vi må komme i gang" og alle har sine egne knakende gode forslag. I dag var det et forslag om en vindmøllepark på 50x80 km til havs. Dette måtte vi også komme i gang med så fort som mulig.

Jeg venter på utredningene med en sunn skepsis.

Noen av oss må forresten ikke stå opp før syv.

Erlend K sa...

Hadde jeg villet prøve på det, ville jeg gått på ind.øk. istedenfor NHH.. :-)

Det blir faktisk billigere å bygge i Norge enn i Tyskland, fordi vi har så flott og hardt fjell å bygge i. Det derre tyske konsulentselskapet har jeg hørt at tok en del forutsetninger som kanskje ikke var helt reelle (samtidig som det sikkert er noen av togtilhengerne også som har noen tvilsomme forutsetninger). Men jeg har jo ikke lest rapporten selv.

Vindmølleparker til havs synes jo også ut som en knakende god idé, gjør det ikke..? ;-)

Jeg er enig i at det er viktig å være kritiske og nøkterne til alternativene vi får presentert. Samtidig vet vi jo at det haster å treffe noen tiltak, så vi kan jo ikke vente særlig lenge, kan vi det da..? Er det ikke da bedre å faktisk redusere utslippene selv om man i ettertid ser at det var en eller annen mulighet til å spare noen kroner hist og her..? Kostnadene ved å vente for lenge er langt høyere enn det å bygge en høyhastighetsbane..

Weinberg sa...

Slask.

Jeg har heller ikke lest rapporten, men stiller meg umiddelbart noe tvilende til at et slikt program kan bli lønnsomt når man vet hvordan Flytoget har slitt.

Vindmølleparker er en knakande god idé dersom det er mulig å få det til å gå rundt. Det høres bra ut, men ligger vel et stykke frem i tid?

Hvorvidt vi faktisk har dårlig tid er det vel bare ettertiden som vil vise.

Erlend K sa...

Det er forsåvidt sant, men det er nå ganske oppegående folk som tror at følgene blir alvorlige, og at kostnadene blir mindre hvis vi handler med en gang (som økonomen Nicholas Stern). Jeg stoler mer på han enn på Siv Jensen hvilken som helst dag..!

Skulle vi mot all formodning ta feil, er det bedre å være føre var. Jeg har ikke noe lyst til å sitte og se mine eventuelle barnebarn i øynene, og si at "Du skjønner, gutten/jenta mi(n), min generasjon gjorde ikke noe med dette, vi, for vi var ikke absolutt helt hundre prosent sikre på at det var noe farlig. Det kunne være en bitteliten mulighet for at det ikke var så farlig, så da lot vi alt være.."

(Jeg tror ikke du mener, det altså, men det er tydeligvis noen som ikke bekymrer seg nevneverdig for det scenariet...)