mandag 19. mars 2007

Morgan Tsvangirai er en modig mann

Jeg har en lei uvane med å se en nyhet eller komme på et eller annet annet, og så tenke: Oi, det får jeg skrive et kort blogginnlegg om. Nå har den observante leser kanskje lagt merke til at innleggene pleier å bli av en viss lengde, likevel, men det største problemet er at det som regel drøyer en stund fra tanken havner i mitt hode til innlegget postes på bloggen. Samtidig er det vel slik at de virkelig gode poengene forblir gode selv om det er en stund siden det var høyaktuelt i nyhetsbildet.

Derfor vil jeg herved gi min støtte til Morgan Tsvangirai, opposisjonslederen i Zimbabwe. For en snau uke siden kunne vi lese om hvordan Tsvangirai var blitt skamslått av opprørspolitiet etter å ha blitt arrestert i forbindelse med et møte som ble støttet av opposisjonen, kirken og andre borgergrupper. Hvorvidt Zimbabwes opposisjonelle får spesielt mye inspirasjon fordi jeg skriver om dette på min blogg, er nok heller tvilsomt, men det er så utrolig viktig at man i alle sammenhenger gjør det krystallklart at den måten landet nå styres på overhodet ikke er akseptabel. Norge må der det er mulig støtte oppunder demokratiske bevegelser som kjemper mot diktatoriske regimer, og akkurat nå har Zimbabwe vært i fokus. Om ikke annet så for at disse bevegelsene skal få pågangsmot til å kjempe videre for frihet og demokrati. Akkurat Robert Mugabe tror jeg nok bryr seg fint lite om hva vi sier, da han hadde følgende kommentar til kritikken: -Vestens ledere kan gå og henge seg. Hmm...

Robert Mugabe er forresten på sett og vis "imponerende" på flere måter:
- Han har prestert å bli 83 år gammel, i et land der kun 3,5 prosent av befolkningen er over 65 år...
- Han leder et land med en inflasjon på helt utrolige...hold dere fast...1600 %..!!
- Ifølge CIA har landet en lese- og skrivekyndig andel av befolkningen på 90, 7%..! (Og nå er jeg ikke sarkastisk, dette er jo faktisk veldig bra...men det blir litt dumt når man ikke kan bruke de skriveferdighetene til å skrive ting som presidenten til enhver tid ikke liker...)

Forresten er det kanskje av sin gode kamerat, Hugo Chavez, han har lært å omtale vestlig ledere på den måten. Chavez' økonomiske politikk ler vi litt av her, og her kan du lese hva han sa til FNs hovedforsamling om en kjent president...

7 kommentarer:

Weinberg sa...

Når det gjelder Robert kan han vel bare ringe vår alles venn Hugo Boss for å høre hvordan man kutter inflasjonen.

Røe Isaksen skrev om en mail-kampanje: http://torbjorn.ungehoyre.no/1173875798_afrikas_hitler.html
Om det biter på dem er vel noe mer tvilsomt...

Catti sa...

ville bare sei takk for at du bidro til at helga mi blei bra.
Du er en kjempeperson som eg sette utrolig pris på er med i KrFU! Takk for bidraget i helga.

Erlend K sa...

Jo takk i like måte, Catti..!

Det er utrolig moro å være på konferanse, og synes du og de andre gjorde en strålende jobb med å legge til rette for at vi vanlige deltakere fikk en glimrende helg. :-)

Weinberg sa...

Jommen sa jeg "konferanse" ;-)

Erlend K sa...

Hehe...
Nå som du har fått et eksemplar av Ny veg, blir du kanskje overbevist kristendemokrat og melder overgang fra Unge Høyre til KrFU..? Da kan du få være med å se hvordan det er på konferansene våre, vet du, min gode kandidat... ;-)

Weinberg sa...

Litt vanskelig å være kristendemokrat når en ikke er kristen.

Men konferansene er sikkert heftige, det tror jeg på. Det er definitivt piker til stede (noe kommentarfeltet har bevist), vin er også til stede (dere gjør jo vann til vin på stående fot) og sang (karaoke) har jeg fra sikre kilder at ble gjennomført.

"Konferanse" med andre ord :-)

Erlend K sa...

Hehe... Festlig.. :-D
Fin analyse.. ;-)
(Om ikke det var vin, var det ihvertfall mye god eplejuice til måltidene...)