søndag 11. mars 2007

Bergens rusmisbrukere trenger noe annet

Bergen Høyre bestemte seg i går for å gå inn for sprøyterom. Dette anser jeg som meget skuffende. De narkomane trenger samfunnets hjelp i form av helt andre tiltak.

La meg først si at jeg virkelig tror at de som går inn for dette tiltaket har de beste intensjoner. Jeg har slett ingen grunn til å tro noe annet. Mange rusavhengige har en utrolig vanskelig hverdag, og at man er villig til å prøve alt for å hjelpe dem, er høyst forståelig. Jeg mener likevel at det er en feil vei å gå.

Det vi må sørge for, er at alle som er avhengige av narkotika, får den hjelpen de trenger av samfunnet til å klare nettopp dette. Tilstrekkelig behandling OG ettervern..! Det er så ubeskrivelig viktig at vi klarer å gi et tilbud som er så godt at menneskene faktisk kommer seg ut av rusens forferdelige favntak. Det er det vi må bruke tiden og ressursene våre på..!

Jeg føler at å gå inn for sprøyterom, blir litt som å innrømme at ”dette tilbudet får vi ikke til å gi til alle”. Det opplever jeg som en fallitterklæring til de målene jeg tror vi alle deler, om at de narkomane skal få den hjelpen de trenger. Videre ser vi også at man i Oslo har hatt et prøveprosjekt som kritiseres kraftig av både rusmisbrukernes organisasjoner og politiet. Disse bør lyttes til..! Rusmisbrukere selv mener at det for mange fungerer som et rom der man kan sette større doser enn man ville uten tilsyn. Informasjon og opplæring om sprøytehygiene og den slags er kjempeviktig, men bør utføres gjennom andre kanaler enn et sprøyterom.

Anbefaler også leder av Oslo KrFU, Peter Walseths blogginnlegg om dette

3 kommentarer:

Weinberg sa...

Nå skal jeg ikke skryte på meg å ha satt meg inn i dette, men generelt må jeg si at jeg aldri slutter å forundre meg over politikeres evne til stadig å argumentere mot det som fremstår som bedre vitende, de seneste dager bevist av både mitt, ditt og flere andre partier.

(Jeg kunne forresten fint greid å få den setningen lengre hvis jeg hadde forsøkt.)

Anonym sa...

ser du noen likhet mellom dette og det vi blogger om u-hjelp/bistand på http://epetters.spaces.live.com, eller hallusinerer jeg?

hvis vi går enda litt tilbake i tid ble det skrevet noen tanker om enkeltmenneskers verdi, og noen mener man kan sette en mengde mennesker over noen andre... avhengig av antallet!

gleder meg til fortsettelsen...

Erlend K sa...

Til Kandidaten: Setningslengden var flott, og poenget ditt er forsåvidt også helt fint... (Men det gjelder vel ikke KrF så ofte..?) ;-)

Til Eivind: Ehh...Det er sikkert en lihet, du fantaserer nok ikke. Jeg klarer ikke helt å se den i farten selv, bare, så hvis du presiserer hva du tenker på, så kan vi ta det derfra.
Gleder meg også til fortsettelsen, selv om jeg heller ikke umiddelbart tar linken til enkeltmenneskers verdi, men som sagt, den er helt sikkert der..! Grei ut, er du snill...