onsdag 22. august 2007

Makan til TV-duell..! :-)

Igår hadde jeg en virkelig morsom opplevelse. NRK hadde Folkemøte fra Handelshøyskolen, og jeg var publikum. Riktignok satt jeg på galleriet, så ingen fikk se verken kulehoder.no-t-skjorta mi eller KrF-genseren, men pytt sann.. De rundt meg så den jo forsåvidt, da.. Hoveddebatten gikk mellom Jens, Siv, Kristin og Erna (må innrømme at jeg savnet både Sponheim og selvfølgelig også Høybråten, men det er nå så...). Som vanlig var jeg litt ambivalent til den delen av programmet, siden det er helt uviktig hva de måtte mene til dette valget. Det er jo ikke kommunene som bevilger 1 milliard til etterutdanning av lærerne eller gjør ditt og datt gjennom vedtak i Stortinget. Det er ikke de som er på valg, det er de lokale folkene. Det som er interessant er å vite hva de ulike lokalpolitikerne vil gjøre med skolehelsetjenesten, lokale miljøtiltak, trivselen i skolen og eldreomsorgen i akkurat deres kommune..! Men jeg er selvfølgelig inneforstått med at det er slik, og at det alltid kommer til å være slik: Nasjonalpolitikere er i fokus også i lokalvalgkampene... Men det behøver ikke bety at jeg trenger å like det spesielt godt likevel..

Men det som var kveldens desiderte høydepunkt, var duellen mellom byrådslederkandidat for Oslo Ap, Rune Gerhardsen, og "trollmannen fra Os", Frp-ordfører Terje Søviknes. Jeg kan rett og slett ikke huske sist gang jeg i norsk politikk så en tilsvarende nedsabling..! Søviknes gruste Gerhardsen så langt ned i støvlene at jeg lot meg overraske hvor dype de tydeligvis måtte være..!
Og la meg minne om at jeg ikke er spesielt begeistret for Frp i det hele tatt. På en måling i BT idag, hadde Frp 50,7 % i Os, men en del mener likevel at grunnen til populariteten er at Søviknes IKKE fører typisk Frp-politikk.. Vanskelig å vite, har ikke satt meg nok inn i det, men er visstnok noe med "store, kommunale byggeprosjekter" som en ikke vanligvis ville forbinde med Frp...
Men Frp-ere kan være veldig bra innimellom, og jeg ble utrolig imponert av Søviknes igår.. Idet Gerhardsen fremhevet at Arbeiderpartiet hadde fått igjennom fritt sykehjemsvalg, da spurte Søviknes stotrende om hva han sa, og så visste han at han hadde ham i sin hule hånd. Jeg bare gleder meg til programmet dukker opp i NRKs nettarkiv.. Det håper jeg inderlig det gjør. Da skal jeg sette meg ned, og ta meg et glass brus og le høyt mellom munnfullene. Hvis jeg oppdager at klippet kommer, kan jeg love at linken kommer på denne bloggen..! :-D

Neida, så det var en kjekk kveld, alt i alt.. Jeg satt ved siden av to Kjetil-er, og han fra Oslo (en av forloverne til Julian Farner-Calvert, for de av dere som er KrFU-ere og leser bloggen..), var også temmelig fornøyd. Han var ganske så klar på at han ikke hadde lyst på Gerhardsen som byrådsleder før debatten, og han fikk vel en smule vann på mølla underveis. Festlig..! Dere er kule, begge to Kjetil-ene.. :-)

5 kommentarer:

Weinberg sa...

Ser at noen mener Søviknes gjør det så bra fordi FrP er så lite ideologiske og så veldig pragmatiske av seg. Det er vel ikke mye galt i det.

Andre mener det er bare et tidsspørsmål før det går galt i Os. Jeg håper Søviknes får fortsette, så ser vi om det er noe i det eller om det bare er tull. Jeg vil vite hva som skjer i neste episode, jeg vil ha Søviknes.

Erlend K sa...

Er forsåvidt enig i at det vil være interessant å følge utviklingen videre, og med de meningsmålingene som foreligger, er det vel ingen grunn til å tro at han ikke blir ordfører også neste periode...

Heller ikke noe galt i å være pragmatisk, men hvis det overskygger selve Frp-politikken, kunne han jo like gjerne vært ordfører for en eller annen bygdeliste... Men, men, pytt sann, det er i grunnen ikke min business.

Mikaj Noduckson sa...

Kulehoder ja. Har lest de reklamekortene deres, der står det "skyt en politiker". Dette kan da umulig misforstås. Er KrF for drap av alle politikere som ikke er fra partiet?

Erlend K sa...

Gå inn på kulehoder.no og se selv... Det er ikke så dramatisk som det høres ut som. Jeg kan herved love på tro og ære at KrF aldri vil akseptere vold mot politiske motstandere..! :-)

For øvrig, er de politikerne dette dreier seg om KrFU-ere, men det ser du når du går inn på siden. www.kulehoder.no, folkens..! :-D

Anonym sa...

Til Erlend K,
Jeg mener debatten mellom de største partiene er helt nødvendige selv om det utelukker de små partiene FORDI det er utrolig viktig å kle av FrP.
Jeg synes Jens Stoltenberg er en trivelig kar, han er mye mer rolig enn Siv Jensen og jeg har endret mening av Ap i de siste årene.
Jeg tror KrF kan danne regjering med Ap selv om KRL-Faget skal reformeres, endringene i bioloven, ekteskapsloven og adopsjonsloven.
Det er ikke verdt å ofre KrF sine sosiale verdier fremfor sine kristne verdier for å gå i regjering med høyresiden.
Hvis KrF vil bli større så må Høybråten totalt endre kurs. Partiet vil tjene mye mer på å fremme de liberalteologiske verdiene som jeg tror de fleste KrFere føler seg mest hjemme med.