mandag 18. desember 2006

Håndballjentene vant i går..! Herlig..!

Norge er europamestere i håndball..! Anført av en fantastisk Kari Mette Johansen gikk de norske håndballjentene forsyne meg helt til topps i Stockholm i går. Jeg satt dessverre på toget akkurat da (og gikk derfor også glipp av storparten av finalen i UK Championship i snooker for profesjonelle:-( Dårlig timet hjemreise, altså…) Vi må vel si at det var temmelig fortjent. Det norske laget hadde vunnet de aller fleste kampene komfortabelt og selv om undertegnede til tider satt langt ute på stolen under semifinalen mot Frankrike, rodde de jammen også den i land til slutt. I går ble de altså kåret til det beste landslaget i Europa. Yeah..!

Gledelig var det også, det vi kunne lese på Aftenpostens nettsider i forbindelse med banketten etterpå. Landslagssjef Marit Breivik bestemte resolutt at champagnebilder med den kulørte ukepressen ikke var aktuelt. Det står respekt av en sjef som ikke bare har ledet norske håndballjenter til atskillige medaljer opp gjennom årene, men som også tør å presisere at idrett og alkohol ikke hører sammen. Og nei, nå er ikke jeg noen grinebiter som ikke unner jentene en feiring. At de tar seg et glass champagne eller tre, syns jeg er helt i orden. Kan jammen hende jeg hadde gjort det selv hvis jeg hadde blitt europamester i et eller annet (en ting er at jeg trolig aldri kommer det til å drive det så langt i noen form for idrett eller annen aktivitet, en annen ting er at det kanskje finnes alkoholfri champagne..(?) Vet ikke, jeg, skal gladelig innrømme at hvis det er noe jeg er lite oppdatert på, er det utvalget på Vinmonopolet..)

Men uansett, poenget er at det er sunt at en sjef viser at alkohol og sport ikke er den naturlige kombinasjonen som en del hevder at det er. Det handler om det inntrykket man gir utad, til de ungjentene som har disse spillerne som idoler. De blir tidsnok utsatt for drikkepress uten at forbildene deres også skal fortelle dem at alkohol alltid hører med… (Selv om det er champagne… :-) )

2 kommentarer:

Anonym sa...

"Hvis Frankrike hadde gitt de to dollarene direkte til de som trengte dem istedet, hadde en milliard mennesker altså kunnet tredoble inntekten sin...
" - Har du hatt matte eller?

Hvor mange kyr er det egentlig i Frankrike? og franskmennene har vel behov for mat fra husdyrne de og...

e

Erlend K sa...

Har fått et innspill på at det var en upresishet i opprettelsen av upresisheten nedenfor, og det stemmer jo vitterlig...
Jeg gjorde som Ole Danbolt Mjøs og overdrev en smule.

Derimot kunne (per 2003) EU som helhet tredoblet inntekten til 78 061 270 mennesker (Frankrike alene 19 454 360..) Det er jo mennesker det også, selv om det ikke er en milliard. Eventuelt kan 156 122 540 mennesker doble inntekten sin... Her kommer mattekunnskapene inn. ;-)

Når det gjelder franskmennenes matvaner, så kunne de spise brød. Eller kjøtt fra Botswana... Jeg kunne jo vært syrlig tilbake og spurt om du hadde hatt mikroøkonomi og konsumentenes tilpasning? Hvis kjøtt skulle bli for dyrt for den jevne franskmann, vil de tilpasse seg på konsum av andre matvarer istedet. Dere har vel også hatt Internasjonal handel med Victor Norman..? Ååh, jeg gleder meg til våren... :-)

(For de som lurer er dette en kommentar til min kommentar på en annen blogg...)