fredag 8. desember 2006

Et samfunn for alle

På søndag fikk jeg publisert et innlegg på nettsidene til Norge IDAG. Dette handlet om FNs internasjonale dag for funksjonshemmede som var nettopp den 3. desember. Samme dag (et sammentreff som jeg ikke egentlig har tenkt over før nå…) ble barne- og likestillingsminister Karita Bekkemellem utfordret av Magazinet-redaktør Vebjørn Selbekk på et konkret dilemma. Her svarte, som mange sikkert har fått med seg, statsråden at hun trolig ville valgt å ta abort dersom hun hadde vært gravid med et barn med kromosomfeil.

Mange har reagert sterkt på dette, og jeg må også si at jeg synes det er oppsiktsvekkende og meget, meget trist at vi har en barneminister som ikke ser at en slik uttalelse virker støtende på mange. Det er for så vidt prisverdig at Bekkemellem svarer ærlig på spørsmålet, men det er leit at hun har den holdningen.

Som barneminister burde hun være mer opptatt av å faktisk gjøre det lettere for de foreldrene som opplever det å få et barn med Downs syndrom som vanskelig. Som likestillingsminister burde hun være mer opptatt av å faktisk gjøre det lettere for de foreldrene som opplever det å få et barn med Downs syndrom som vanskelig. Ja, setningene er så å si identiske. Når en statsråd har tittelen Barne- og likestillingsminister kan jeg ikke skjønne at det finnes mange oppgaver som er viktigere enn å legge til rette for at også de barna som har en kromosomfeil kan ønskes hjertelig velkommen i samfunnet… Vil til slutt påpeke at det her er samfunnet som må ta i et tak. Jeg har stor forståelse at mange foreldre opplever en slik situasjon som vanskelig, og ingen som har valgt å benytte retten til abort, skal møtes med fordømmelse. Det er samfunnets ansvar (og dermed politikernes ansvar) at man ikke har klart å stille godt nok opp for de som havner i denne situasjonen. Støtteordningene må bli mye bedre, og de som har behov for hjelp skal vite at de får det. Det skulle da virkelig bare mangle..!

Legger forresten ved en link til et fint innlegg skrevet av Brynjar Høidebraaten, som sitter i kommunestyret for KrF i Våler i Østfold (der jeg kommer fra…)

1 kommentar:

O.J. Settem sa...

Reflektert og overbevisende innlegg om et alvorlig og vanskelig tema, Erlend! Satte pris på å lese det! Stå på videre med bloggen din. Selv satser jeg på å være flinkere til å kommentere andres blogger fra idag av, og kommer til å besøke din på fast basis!