onsdag 28. november 2007

Lovlydighet og sånn...

Jeg så på den siste halvdelen av Tabloid igår - eller var det mandag..? Husker ikke helt... (noe som forresten var ganske lenge siden sist...vet ikke hvorfor...har kanskje lest på den tiden av døgnet...) Uansett..

De diskuterte etter det jeg skjønte papirløse asylsøkere som man nå har funnet ut at skal sendes ut snarest (eller noe slikt..). En del av disse oppholder seg visst i landet i skjul da, og altså ulovlig, siden de enten nekter å følge et utsendelsesvedtak, eller aldri faktisk har søkt om opphold på de fastsatte måtene. Dette er et vanskelig område å ta tak i, for asyl-instituttet bør forbeholdes de som har et reelt behov for beskyttelse fra forfølgelse eller lignende i hjemlandet. Det er nok ikke alle som kommer hit og søker om asyl som har like reelle behov i denne sammenhengen, og det vil unektelig gi uheldige signaler hvis det blir slik at bare man gjemmer seg for norske myndigheter lenge nok, så vil man få opphold til slutt... Samtidig er det nok en del søknader som blir avslått som i virkeligheten burde vært innfridd, og hvis man frykter for å bli tatt livet av når man returneres til hjemlandet (f.eks. pga sin religiøse overbevisning), er det høyst forståelig at man tar i bruk de midler man kan for å bli... Særlig vanskelig blir dette når det er barn med i bildet.. For å ha sagt det, så må asylsøknader behandles atskillig kjappere enn det de blir idag..! Ingen burde bo på et mottak i flere år, og særlig burde ingen barn behøve tilbringe store deler av barndommen sin der... Men nok om det..

Det jeg egentlig skulle blogge om, var tanken som slo meg da Per-Willy Amundsen, Fremskrittspartiets innvandringspolitiske talsmann slo kategorisk fast at "her måtte man være prinsipielle" og greier, og "det kunne ikke lønne seg å bryte norsk lov" og sånn.. (Hermetegnene indikerer IKKE direkte sitat, men en omtrentlig gjengivelse av det han sa...) Så sa han noe slikt som at "Selv om det er lover vi ikke liker, så må vi like fullt forholde oss til dem, og følge dem. Det er massevis av lover som jeg synes kan være tullete, men jeg kan jo ikke gå og bryte dem sånn som jeg vil, fordi jeg synes de er ufornuftige." Og jeg tviler ikke på Amundsens lovlydige atferd. Slett ikke. Han er sikkert en veldig hyggelig fyr, som gjør som han har lov til... Men det som rant meg i hu, var et oppslag med Carl I Hagen fra omkring en måned tilbake, da han lanserte denne boka si. Slik er han sitert (eller boka sitert) på VG-nett den 31. oktober: - Jeg så ikke at det var noe galt i å smugle når politikerne hadde innført skyhøye avgifter på alkohol. Jeg tolket dette som en slags oppfordring til å smugle. Jeg må innrømme at jeg fortsatt ser det litt på samme måte.

Hmm..! Her har vi altså den tidligere lederen for landets nest største parti, og en av de mest markante politiske skikkelser i norsk etterkrigshistorie, som mener at det å bryte loven ved å smugle inn alkohol, er nesten litt sånn "ikke så farlig", fordi at de teite norske politikerne er så kjipe og har avgifter og sånn..?? Mannen som har bygd opp Fremskrittspartiet som et parti som blant annet er virkelig "hard on crime" - for å bruke det amerikanske uttrykket - oppfatter alkoholsmugling som noe som kan delvis forsvares ved å skylde på høye norske avgifter..??

Nei, vet du hva..! Verken smugling eller hjemmebrenning blir noe mindre alvorlig fordi det er høye alkoholavgifter. Hvis jeg en dag skulle bli tatt i en fartskontroll, så kommer jeg ikke til å tenke "Ach, de idiotiske politikerne som ikke lar det være 90-grense her. Det kunne det jo fint vært. Er jo ikke farlig det. Denne boten er deres feil, asså..". Nei, jeg kommer sannsynligvis til å tenke "Arghh.. Jeg er jo en tulling. Jeg trengte da strengt tatt ikke spare de to minuttene jeg ville ha gjort ved å kjøre for fort her.. Ach..jaja, nå skal det sies at på denne strekningen er det ikke SÅ farlig å kjøre i 90 som på andre veier, men OK...grensen er 80, jeg brøt den, og sånn sett fortjener jeg jo forelegget..."

Jeg sier som Per-Willy Amundsen. Lover bør en følge selv om en ikke liker dem. (Nå kan jeg forsåvidt tenke meg lover jeg ville nekte å følge, men da er vi et godt stykke inn i diktaturets verden..)

For øvrig kan det jo være verdt å legge merke til at jeg nå har to bloggposter på under en uke..! Altså har bloggaktiviteten faktisk tatt seg opp når jeg har vært uten PC hjemme..? (Dette skrives på biblioteket..)

I morgen kommer forresten forhåpentligvis fyren som skal fikse PC-en min.. Håper den kommer til å funke greit etter det.. Kjedelig å måtte gå på biblioteket for å sjekke mailen..!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Oi, achei seu blog pelo google está bem interessante gostei desse post. Gostaria de falar sobre o CresceNet. O CresceNet é um provedor de internet discada que remunera seus usuários pelo tempo conectado. Exatamente isso que você leu, estão pagando para você conectar. O provedor paga 20 centavos por hora de conexão discada com ligação local para mais de 2100 cidades do Brasil. O CresceNet tem um acelerador de conexão, que deixa sua conexão até 10 vezes mais rápida. Quem utiliza banda larga pode lucrar também, basta se cadastrar no CresceNet e quando for dormir conectar por discada, é possível pagar a ADSL só com o dinheiro da discada. Nos horários de minuto único o gasto com telefone é mínimo e a remuneração do CresceNet generosa. Se você quiser linkar o Cresce.Net(www.provedorcrescenet.com) no seu blog eu ficaria agradecido, até mais e sucesso. If is possible add the CresceNet(www.provedorcrescenet.com) in your blogroll, I thank. Good bye friend.

Mikaj Noduckson sa...

Først og fremst: har du satset penger på rakettpengespill?

Du har et poeng med Carl, men tror hans velgere ikke ser noe galt i det han gjorde. Man må jo få ta med seg litt alkohol hjem til Norge etter at man har tilbrakt hele vinteren som innvandrer i Spania uten å lære seg ett ord spansk.

Weinberg sa...

Når ble FrP prinsipielle? Det var nytt for meg.

Man bør ikke bryte lover, men de fleste av oss har vel likevel gjort det en eller annen gang. Gjerne fra bak rattet.

Hagens tolkning er derimot helt hårreisende.

Erlend K sa...

Nei, litt usikker på hva dette her er for noe, Mikaj...

En prestasjon slik jeg ser det å ikke være i stand til å lære seg spansk etter en vinter i Spania... Ser at det kunne vært verd en premie, men egentlig har jeg mest lyst til å låse dem inne på et rom med grammatikk- og ordbøker til de er i stand til å vedlikeholde en enkel samtale der ordene "Una cerveza, por favor" IKKE inngår..

Nei, det kan du si. Godt poeng. Fartsgrenser er ikke alltid lette å overholde, og det er nok her jeg har mine viktigste forseelser mot norsk lov, tenker jeg.. Og det er jo da min egen feil..

Godt å høre..