tirsdag 24. juli 2007

Og så noe jeg trenger en forklaring på...

NRK Dagsnytt meldte i dag at flere ferdigutdannede lege- og fysioterapistudenter vurderer å ta ut separasjon for å kunne holde familien sammen. Aleneforsørgere har nemlig krav på turnusplass i kommunen der de bor, mens gifte studenter med forsørgeransvar kan bli sendt til en helt annen kant av landet. Hvorfor er det slik..? Hvorfor må gifte studenter enten tvinges til å ta med seg resten av familien og flytte til sted langt unna, eller la familien være hjemme og langpendle på ukebasis og se barna bare i helgene..? Hvorfor skal det være en ulempe å gifte seg..? Dette skjønner jeg ikke noe av. Er det noen snille og kloke mennesker der ute som kan forklare meg bakgrunnen for denne bestemmelsen, så setter jeg stor pris på det… I utgangspunktet synes jeg dette høres helt meningsløst ut..!

(Hør for eksempel Dagsnytt-sending fra 24.07. kl 07.30 og spol til omtrent fire femtedeler uti klippet…)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Dette er jo helt sinnsykt! Tok meg den frihet å kopiere litt fra innlegget ditt til min blogg. Skal få lagt deg til i linket-listen snart ;)

KA Sykling sa...

Jeg ser poenget ditt, men en eneforsørger er jo tross alt en eneforsørger, og bør dermed få litt ekstra støtte. Imidlertid kunne det nok vært løst på en bedre måte, uten at jeg har noen forslag her og nå.

Weinberg sa...

Ser også poenget, liker ikke forskjellsbehandling. Spørsmålet er hvorfor noen skal få slike garantier i utgangspunktet? Kan det for eksempel tenkes at noen "skaffer seg" barn for å få turnusplass der de ønsker?

Hvor stort er forresten problemet?

Erlend K sa...

Hehe.. Bare å kopiere, Helge.. :-)

Kandidaten: Vet ikke helt hvor stort problemet er, iallefall ikke mer enn det jeg hørte på det relativt korte oppslaget på Dagsnytt.. Du kan saktens spørre om hvorfor det eksisterer sånne garantier, og det er sikkert en i utgangspunktet fin grunn til det. Problemet ligger som du sier i forskjellsbehandlingen.

KA Sykling: Har stor forståelse for at eneforsørgere trenger støtte til ulike ting, men det er et problem når denne støtten fungerer som et disinsentiv til å gifte seg.. Vi får brainstorme litt rundt det til høsten.. ;-)

Anne Line sa...

Heisann.
Jeg kan ikke si jeg er noen ekspert, men hovedsaklig ville jeg byttet disse garantiene med stausen. Altså tvert om. Det er mye lettere å flytte hvis det bare er om deg og barnet. Værre er det om også din kone må finne ny jobb. Man kan ikke forvente at alle skal stå på pinne for deg. Men støten til eneforsørgere kan jeg like.

Derimot liker jeg ikke tanken på at et evt barn skal lide for at foreldrene er skilt e.l. Andre konsekvenser kan være at folk gifter seg fortere enn før fordi de ikke vil flytte/pendle.

Det hele er en diskusjon som noen burde ta tak i uten at denne "diskusjonsgruppen" heter regjeringen. De har ikke gjort en veldig bra jobb så langt.

Lykke til, og ha en fortsatt god sommer =)

Derimot liker jeg ikke ideen om at