tirsdag 17. april 2007

USA har opplevd nok en skytetragedie...

Jeg satt her og delvis gjorde oppgave i BED030 – Investering og finans, delvis spilte Football Manager 2007, da øynene mine datt bort på TV-en der BBC World stod på med lyden av. ”33 people killed in college shooting” stod det. Jeg kikket tilbake på kladdeblokken min, skrev et par linjer og så plutselig gikk det virkelig opp for meg hva det faktisk stod.

USA har igjen opplevd en enorm tragedie som involverer skytevåpen i feil hender på en skole. Først ble to mennesker skutt i et boligkompleks, og to timer senere ble tretti andre drept i en undervisningsbygning, alt dette inne på området til det relativt store universitetet Virginia Tech (med til sammen over 26 000 studenter). Tapstallene gjør dette til den største skytetragedien på en amerikansk skole noensinne, foran University of Texas der 13 ble drept i 1966 og den kjente hendelsen på Columbine High School i 1999 da en 17- og en 18-åring tok livet av tolv elever og en lærer før de tok sine egne liv. Gjerningsmannen i denne nye hendelsen er i skrivende stund ikke identifisert, men det er bekreftet at han er blant de døde, og ifølge politiet tok han sitt eget liv.

Dette er en skrekkelig tragedie, og vår dypeste medfølelse og kondolanser går selvfølgelig til de som har mistet noen av sine kjære. Jeg kan aldeles ikke tenke meg hvordan det må føles å miste familiemedlemmer eller venner i en så komplett meningsløs hendelse, men det må være et sjokk og en sorg så dyp at det knapt kan beskrives. Tror ikke det er mulig å forstå fullt ut med mindre man har opplevd det selv, og det håper jeg aldri at jeg kommer til å gjøre. Vi må håpe at de etterlatte (og pårørende til de 29 som er skadd) får den hjelpen de trenger, det være seg fra psykologer, kirkesamfunn eller andre som kan være til trøst og hjelp i en slik sorgprosess. Våre tanker går i kveld/natt til alle de som er berørt av denne tragiske hendelsen..!

Dette aktualiserer for så vidt også debatten om våpenkontroll i USA, men da det kanskje ikke passer seg å bruke dette i politikken (det som kalles ”å slå politisk mynt på”) så tett innpå hendelsen, gjør at jeg kommer tilbake med et innlegg i den debatten i løpet av en ikke så veldig fjern fremtid. (Ikke fordi jeg tror noen i viktig stillinger i USA bryr seg så veldig mye om hva jeg måtte mene, men fordi det engasjerer likevel.)

For de seneste oppdateringer i saken, gå inn på cnn.com

2 kommentarer:

Anonym sa...

må si at jeg er veldig spent på dine tanker og vurderinger om våpen blant amerikanere

Anonym sa...

Enig med Eivind der. Venter i spenning på neste innlegg, det er jo et team som ofte diskuteres.

Det er utrolig tragisk når noe skjer. Det siste jeg så ang denne saken var at drapsmannen (gutten..) passet akkurat til "en potensiell drapsmann"-profilen. Skulle dette vært fulgt opp mer før hendelsen? Hva vet vel jeg. Men som sagt, jeg titter innom igjen

~Anne Line~

Ps: Godt å høre det ikke er det første du hører på... Var ikke helt så jeg trodde heller. :-p